رشد حجم نقدینگی که در سال گذشته نسبت به سال ۹۹، روند کاهشی داشت، حال در دومین ماه سال نیز به این روند ادامه داده است. از سوی دیگر، پایه پولی نیز با افت قابل توجه نسبت به پایان دولت قبل، همراه بوده است.
دولت در دو ماهه اول امسال ۱۶۳۰ میلیارد تومان تنخواه بودجه از بانک مرکزی دریافت کرده در حالی که در دو ماهه اول سال گذشته میزان تنخواه دریافتی دولت معادل ۳۵ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان بوده که بیانگر کاهش ۹۵.۴ درصدی استفاده از این منبع در دولت سیزدهم است.
مروری بر متغیرهای کلان پولی در ۲ ماهه نخست سال جاری نشانگر کاهش شتاب رشد نقدینگی و پایه پولی به نسبت مدت مشابه سال گذشته است؛ روندی که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده و تاکنون ادامه داشته است.